Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

No Comments

Κορίνα Λεγάκη: “Πρέπει να διατηρούμε το αισθητικό μας κριτήριο υψηλά και την κριτική μας ματιά οξεία”

Κορίνα Λεγάκη: “Πρέπει να διατηρούμε το αισθητικό μας κριτήριο υψηλά και την κριτική μας ματιά οξεία”

Συνέντευξη: Βίκυ Αναγνωστοπούλου, Σοφία Κοζανίδου

Τραγούδια «μισοφωτισμένα» βγαίνουν ξανά στο φως, χρωματισμένα από το συνθέτη Γιώργο Ανδρέου και ερμηνευμένα από την Κορίνα Λεγάκη. Ένα κορίτσι από τη Σουηδία και τη Νάξο, μεγαλωμένο στην Κρήτη, με βαθιές ρίζες και γνώσεις στη μουσική κυκλοφορεί τον τέταρτο προσωπικό του δίσκο με ένα «Μωσαϊκό» ήχων και τρόπων έκφρασης. Ας το ακολουθήσουμε…

 

Ας κάνουμε μια ιστορική αναδρομή. Το ραδιόφωνο των παιδικών χρόνων τι παίζει…;

Ένα μωσαϊκό επιρροών δημιούργησε την καλλιτεχνική μου προσωπικότητα ήδη από την εποχή που άρχισα να μπουσουλάω. Μεγαλωμένη στην Κρήτη και τη μουσικής της κουλτούρα, με τη Σουηδή μαμά τρελαμένη με τους Beatles, το μπαμπά επαγγελματία μουσικό της λαϊκής σκηνής και έναν παππού πιανίστα της κλασσικής μουσικής και της jazz. Όλοι αυτοί οι δρόμοι ενώθηκαν στο δικό μου σταυροδρόμι και έκαναν την ενασχόλησή μου σε επαγγελματικό επίπεδο με τη μουσική μια απολύτως φυσική συνέχεια.

 

Είναι σημάδι των καιρών οι νέοι καλλιτέχνες να είναι δημιουργικοί αλλά όχι παραγωγικοί;

Ακόμη κι αν βομβαρδίζεσαι από ιδέες, είναι τέτοιες οι συνθήκες που επιβάλλει η εποχή, που δεν είναι δύσκολο πολλές από αυτές να «μείνουν στο συρτάρι». Οι νέες γενιές μάθαμε να βουτάμε κατ’ ευθείαν στα βαθιά και μόνο με τρικυμίες, ενώ οι ρόλοι που καλούμαστε να αναλάβουμε είναι πολλοί και πολλές φορές δεν επαφίονται της καλλιτεχνικής ιδιότητας. Αυτό αυτόματα κάνει πιο δύσκολη την υλοποίηση του ονείρου, αλλά ποτέ ακατόρθωτη…

 

Αυτό το «αναγκαίο κακό» στερεί από το δημιουργικό;

Ίσως στερεί από την απόδοση και κάποιες φορές, ελλείψει πόρων, από το ηχητικό αποτέλεσμα. Η ανάγκη σου για δημιουργία θα σε κάνει να ηχογραφήσεις χρησιμοποιώντας ακόμη και ένα laptop, αλλά η ποιότητα του τελικού προϊόντος δε θα είναι η ιδανικότερη. Παρ’ όλα αυτά, οι λάτρεις της ποιότητας πάντα θα ψάχνονται και θα προσπαθούν να βελτιώνονται. Η είσοδος των social media έχει επιτύχει μεταξύ άλλων και την άμεση δυνατότητα σύγκρισης με ποιοτικές δουλειές του εξωτερικού, δημιουργώντας έναν ανοιχτό διάλογο με τον εκτός Ελλάδος χώρο και γεννώντας σου κίνητρα να φθάσεις σε αυτά τα επίπεδα, που αφορούν τόσο τον επαγγελματικό τομέα, όσο και την καθημερινή διαβίωση. Είναι άδικο να μας χαρακτηρίζουν «χαμένη γενιά»! Προσπαθούμε, μοχθούμε και τα καταφέρνουμε!
 
Κορίνα Λεγάκη
Η βασιλεία των social media δίνει ευκαιρίες για μια πιο εύκολη προώθηση ή πληθαίνει τις επιλογές κάνοντας το «ξεσκαρτάρισμα» αδύνατο;
Πατήματα υπάρχουν και στις δύο πλευρές. Δε μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε πως  βοηθάει στην επικοινωνία της δουλειάς μας με άμεσο και ανέξοδο τρόπο, αλλά από την άλλη στερείται φίλτρου και αυτό, αυτόματα, δημιουργεί την ανάγκη μιας συνεχούς εγρήγορσης που κρατάει τις κεραίες μας τεντωμένες.

 
Ο πλούτος της ύλης ως ποσό αντιστρόφως ανάλογο προς τον πλούτο του πνεύματος. Υπάρχει «ενδεδειγμένη» στάση;

Οφείλουμε να είμαστε ρεαλιστές και αντιμετωπίζοντας κατάματα την κατάσταση να αποδεχτούμε πως τα υλικά δεδομένα είναι συγκεκριμένα. Με αυτά και με βασικό εφόδιο τον ψυχικό και πνευματικό μας κόσμο μπορούμε να κάνουμε το επόμενο βήμα μας, να πάμε μπροστά εξασφαλίζοντας την επιβίωσή μας και να δημιουργήσουμε το μέλλον μας. Μέσα σε όλες αυτές τις διαδρομές πρέπει να διατηρούμε το αισθητικό μας κριτήριο υψηλά και την κριτική μας ματιά οξεία.
 
Κορίνα ΛεγάκηΚαι ο καλλιτέχνης πώς τοποθετείται σε σχέση με την εποχή;
Ο καλλιτέχνης, για να διατηρεί ουσιαστικά την ιδιότητά του, πρέπει να στέκεται αντάξιος απέναντί της. Να οξύνει τα κριτήριά του συνεχώς, να κάνει σωστές επιλογές, να μένει ανοιχτός στο διάλογο παντός επιπέδου και να βιώνει αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία για να καταφέρνει να γίνεται η φωνή της. Βέβαια, ας μην κάνουμε το λάθος να θεωρούμε πως μια δραστήρια σε κοινωνικό επίπεδο καλλιτεχνική στάση ταυτίζεται με τον έκδηλο πολιτικό λόγο. Μην ξεχνάμε πως και ο έρωτας και η έκφρασή του είναι η μεγαλύτερη μορφή επανάστασης…
 
Η προσωπική σου αποστολή ποια είναι;

Η προσωπική μου φιλοσοφία συνδέει την καλλιτεχνική μου αποστολή με το κοινωνικό εκτόπισμα, όπως προανέφερα, αυτής της ιδιότητας. Θεωρώ πως ο ρόλος μου είναι να γίνομαι ο «αγωγός» που ενώνει τους δημιουργούς με την κοινωνία και μέσα από το δικό μου σωλήνα να μεταφέρω τα μηνύματα από τους μεν στους δε και αντίστροφα.

 
 

«Mosaic» ο τέταρτος και πιο πρόσφατος δίσκος σου, απαρτιζόμενος από επανεκτελέσεις. Πώς γίνεται η επιλογή των τραγουδιών;Κορίνα Λεγάκη
Η επιλογή των κομματιών έχει γίνει από εμένα και το Γιώργο Ανδρέου, στον οποίο ανήκει η  παραγωγή και η καλλιτεχνική επιμέλεια του δίσκου. Πρόκειται για τραγούδια του παρελθόντος, τα οποία, όμως, έμειναν «μισοφωτισμένα». Τραγούδια από το 1960 έως και το 2008 που, αν και σπουδαία, δε βρήκαν το χώρο τους καθώς σκεπάστηκαν από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των δίσκων στα οποία συμπεριλήφθηκαν. Θελήσαμε να φτιάξουμε, λοιπόν, ένα μωσαϊκό δημιουργών διηθημένο και παρουσιασμένο μέσα από τη ματιά ενός συνθέτη, του Γιώργου Ανδρέου το οποίο ταυτόχρονα σκιαγραφεί και τη δική μου προσωπογραφία. Ένα καλλιτεχνικό μου πορτραίτο που ξεκινά από το λυρικό και το λαϊκό τραγούδι και εκτείνεται μέχρι τη σουηδική και την ξενόγλωσση ταυτότητά μου και κλείνει ένα κύκλο της μέχρι τώρα πορείας μου. Γι’ αυτό το λόγο εμπεριέχονται και δύο κομμάτια από προηγούμενες δισκογραφικές δουλειές μου.

 
Η καλοκαιρινή περιοδεία με την Τάνια Τσανακλίδου, τη Ρίτα Αντωνοπούλου και τον Γιώργο Ανδρέου…;

Ήταν η συνάντηση τριών γενεών πάνω στην ίδια σκηνή, σε μια παράσταση με τίτλο «Άγιος ο έρωτας», τίτλος που δόθηκε χάρη στο Γιώργο Ανδρέου, που λειτούργησε ως πυρήνας της παράστασης. Μεγάλος καλλιτέχνης ο Γιώργος Ανδρέου, από τους σπουδαιότερους συνθέτες στην Ελλάδα και ήταν πραγματικά τιμή μου που το καλοκαίρι ξεκίνησε ένας κύκλος συνεργασίας μαζί του. Από την άλλη, οι δύο κυρίες, η Τάνια Τσανακλίδου και η Ρίτα Αντωνοπούλου. Δεν έχω λόγια για να τις περιγράψω, παρά μόνο να πω πως κάθε φορά που ήταν στη σκηνή, εγώ τις άκουγα μαγεμένη.

Κορίνα Λεγάκη
 
Δίνεται εύκολα αυτή η χείρα βοηθείας από την προηγούμενα γενιά στην επόμενη;
Υπάρχουν περιπτώσεις που γίνεται δύσκολα αυτή η σύζευξη, λόγω επιλεκτικότητας και ενδελεχούς έρευνας εκ μέρους των «μεγαλύτερων» -μια διαδικασία άκρως παραγωγική. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που επιλέγουν να μην το κάνουν καθόλου για προσωπικούς λόγους και εκεί είναι που αποκόπτεται ένας πιθανόν ενδιαφέρων καλλιτεχνικός διάλογος. Παρ’ όλα αυτά πάντα θα υπάρχουν οι άνθρωποι που θα δημιουργούν τέτοιες αλυσίδες και θα ενώνουν τις γενιές και τα μυαλά.
 
Πού εντοπίζεις τη διαφορά μεταξύ της δικής σου γενιάς με τις προηγούμενες;
Τα παιδιά της δικής μου γενιάς μεγάλωσαν σε ένα άκρως ορθολογικό περιβάλλον, με πολλά κοινωνικά «πρέπει» να τους βαραίνουν σχεδόν σαν ενοχή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, πολλές φορές, να εκλογικεύουν τις καταστάσεις σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από αυτόν που απαιτείται και να χάνουν την ομορφιά του αυθόρμητου. Από την άλλη, οι προηγούμενες γενιές, κινούμενες κατά βάση με οδηγό την παρόρμηση, ικανοποιούνταν με λιγότερα από αυτά που ενδεχομένως μπορούσαν να επιτύχουν. Έμεναν σε αυτό που εισέπρατταν το δευτερόλεπτο της επιτυχίας και δεν τους ενδιέφερε το παρά πέρα. Έτσι έμειναν στα όρια της χώρας και δεν προσπάθησαν να φύγουν παρά έξω. Έχουμε φθάσει λοιπόν, σήμερα, να έχουμε εκείνους που φοβούνται το «λίγο πιο μακριά» και εκείνους που μιμούνται το ξενόφερτο. Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε έναν τρόπο να γεφυρώσουμε τη ρίζα μας με τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα μας.

Κορίνα Λεγάκη

Εσύ έχεις βρεθεί σε καλλιτεχνικό διάλογο με το εξωτερικό;
Έχω τραγουδήσει στο Λονδίνο και έχω έναν ανοιχτό διάλογο με τη Σουηδία, η οποία είναι και η μισή μου πατρίδα. Με ενδιαφέρει πολύ αυτό το άνοιγμα, αυτή η επικοινωνία που δίνει ουσιαστικό νόημα στην τέχνη μας. Ευτυχώς υπάρχουν ολοένα και περισσότερα παραδείγματα νέων καλλιτεχνών που προσπαθούν να ανοίξουν τα «παράθυρα». Η Κατερίνα Φωτεινάκη είναι ένα τέτοιο παράδειγμα καλλιτέχνη. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι και υπηρετεί τον ελληνικό λόγο μέσα από το τραγούδι και μάλιστα γνωρίζει μεγάλη αναγνώριση.

 

Σχέδια για το μέλλον;

Το ταξίδι συνεχίζεται περιοδεύοντας με τον Νίκο Ξυδάκη και τον Γιώργο Ανδρέου. Δύο συνθέτες που αγαπώ και θαυμάζω. Μια πολύ τιμητική συνεργασία για μένα, που με χαροποιεί ιδιαιτέρως. Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν κάποια ρεσιτάλ για πιάνο-φωνή με τον συνθέτη Γιώργο Ανδρέου κι εμένα ως ερμηνεύτρια, παρουσιάζοντας κυρίως μελοποιημένη ποίηση και ανέκδοτο υλικό του συνθέτη. Το καλοκαίρι θα κάνω και μια ιδιαίτερη στάση στο Φεστιβάλ Φιλίππων, παρουσιάζοντας ένα μουσικό δράμα βασισμένο σε ποιητικά έργα του Γιώργου Σεφέρη. Ωστόσο έχει ξεκινήσει και η διαδικασία ακρόασης πρωτότυπου υλικού για την επόμενη δισκογραφική μου εργασία.
 
Φωτογραφίες: Γιώργος Αδάμος | Tech Matrix
 

Submit a Comment